Besparen op een nieuwe auto met afschrijven aanschafbelasting

      Reacties uitgeschakeld voor Besparen op een nieuwe auto met afschrijven aanschafbelasting

Een populaire manier om te besparen op een nieuwe auto is de aanschafbelasting afschrijven. Veel Nederlanders met een goed vermogen laten hun nieuwe auto in de eerste maanden na aanschaf rondrijden met een Duits kenteken. De reden hiervoor is simpel: de aanschafbelasting (bpm berekenen voor een auto – BPM) mag voor een groot deel worden afgeschreven. Ondanks dat de Nederlandse belastingdienst niet erg blij is met deze ontduiking van de BPM maakt de Duitse wetgeving door enkele trucjes dit juist mogelijk.

De Nederlandse belastingdienst

De Nederlandse belastingdienst controleert dan ook streng op auto’s die in Nederland rondrijden met een Duits kenteken. De trucjes die dankzij de Duitse wetgeving mogelijk worden gemaakt zijn echter alleen bekend bij enkele vakkundige mensen. Een handig rekenvoorbeeld om de situatie uit te leggen: de BPM op een nieuwe auto is zo’n 90.000 euro. Dat is bijna een kwart van de nieuwprijs en dus een flink bedrag. Als je vervolgens je nieuwe auto meteen met een Duits kenteken laat registreren, dan kun je een paar maanden hiermee rondrijden en vervolgens bijna 35.000 euro van de totale 90.000 euro afschrijven na een paar maanden. Een flinke kostenbesparing dus.

De foefjes die de Belastingdienst probeert uit te halen zijn nog niet erg effectief. Alle auto’s die korter dan drie maanden rondrijden vallen in de nieuwe categorie en ook auto’s met minder dan 3.000 kilometer op de teller worden als nieuw bestempeld. Eigenlijk is dit nogal bizar, want een auto zonder kilometers op de teller wordt hetzelfde beschouwd als één met bijna 3.000 kilometer op de teller. De waarde van deze auto’s is natuurlijk niet hetzelfde, ondanks dat de belastingdienst de auto’s wel zo beschouwt.

Duits kenteken

De uitkomst van diverse rechtszaken is dat auto’s die al met Duits kenteken geregistreerd hebben gestaan niet nieuw zijn en de Belastingdienst deze op geen enkele manier als nieuw kunnen bestempelen. Dat is pech voor de Belastingdienst, maar natuurlijk een mooie besparing voor de bezitter van de auto. Ondanks dit zal de Belastingdienst wel blijven controleren op auto’s in Nederland met een Duits kenteken en dus kleeft er altijd een risico aan.

Duitsland importeren >>

Voor meer info : http://www.autoimporteren.nl/stappenplan-auto-importeren/