Seniorplein
Image default
Aanbiedingen

Top 5 cognitieve trucs voor een beter ontwerp

Ik wed dat je het gevoel kent als je naar iets kijkt en je krijgt het rare gevoel dat er iets duidelijk mis is. Je hebt geen idee wat precies niet bij je past, maar ergens diep in je ziel vind je het niet leuk. In de meeste gevallen wordt dit gevoel geassocieerd met bewusteloosheid. Het punt is dat de hersenen ons willen beschermen tegen iets onbepaalds, kortstondig. En vandaag gaan we kijken naar 5 cognitieve trucs om je ontwerp te verbeteren. In dit artikel zullen we het hebben over de cognitieve vooroordelen die onze perceptie beïnvloeden. Omdat het onbewuste onze gedachten en oordelen kan beïnvloeden, is het goed om enkele basisprincipes te volgen.

1) Cognitieve cognitie

Ook bekend als cognitieve vloeiendheid. Dit is van invloed op hoe positief (of negatief) we ons tot iets verhouden. Dit komt voornamelijk door hoe gemakkelijk en snel onze hersenen informatie verwerken. Cognitieve cognitie varieert tussen “licht” en “intens”.

Een milde toestand is een teken dat het goed gaat. Er zijn geen bedreigingen, geen groot nieuws en er is geen focus nodig.

Een gespannen toestand duidt op het bestaan ​​van een probleem dat enige inspanning vereist om het op te lossen.

Wanneer u zich in een staat van gemakkelijke cognitie bevindt, bent u in een goed humeur, gelooft u rustig wat u hoort en vertrouwt u op uw intuïtie. Bovendien hebben mensen de neiging om vragen te beantwoorden met de eerste gedachte die bij hen opkomt, zonder zelfs maar aan het juiste antwoord te denken. Er is iets speciaals, de cognitieve reflectietest, die slechts twee vragen bevat:

a) Als het vijf minuten duurt om vijf onderdelen voor vijf machines te maken, hoe lang duurt het dan voordat 100 machines 100 onderdelen hebben gemaakt? 100 minuten of 5?

b) Er is een eilandje met lelies in het meer. Het wordt elke dag in omvang verdubbeld. Het duurt 48 dagen om het hele meer met bloemen te bedekken. Hoe lang duurt het voordat de planten de helft van het meer bedekken? 24 of 47 dagen?

Op basis van deze test werd in Princeton een experiment uitgevoerd. 40 studenten zijn geslaagd voor de test die ik hierboven noemde. De helft van hen zag deze taken in kleine, wazige grijstinten. De woorden waren leesbaar, maar het lettertype veroorzaakte nog steeds cognitieve spanning. De andere helft van hen zag taken in normale letters met goed contrast op papier. En geloof het of niet, de resultaten lieten duidelijk zien dat 90% van de studenten die de taken in een normaal lettertype zagen, ten minste één fout hadden in de test, maar degenen die de tekst hadden, waren nauwelijks te onderscheiden, schreven de test perfect en slechts 35% studenten hebben minstens één fout gemaakt. En ja, je leest het goed: de prestaties waren beter voor de jongens die de slechte lettertypetest kregen. Dit komt doordat cognitieve spanning onze hersenen stimuleert om intuïtieve reacties op te geven en langer na te denken over taken.

2) Kadereffect

Het framing-effect is een cognitieve houding waarin mensen beslissingen nemen op basis van positieve of negatieve connotaties. Als u bijvoorbeeld zegt dat “de overlevingskansen een maand na de operatie 90% zijn”, klinkt dat geruststellender dan de gelijkwaardige bewering dat “de mortaliteit binnen een maand na de operatie 10% is”. Simpel gezegd, inlijsten is een verpakking waarin we alle informatie verstrekken. Experimenteer dus met verschillende kaders! Probeer uw informatie in omgekeerde volgorde of vanuit een ander perspectief te plaatsen. Neem een ​​paar seconden om het datapunt van bouncepercentage naar slagingspercentage om te draaien en kijk hoe dat de perceptie op zijn kop zet.

3) Priming-effect

Dit is de achtergrond van onze perceptie van informatie. Alles wat we zien en horen (zelfs onbewust) kan onze perceptie van informatie beïnvloeden en daarom onze gedachten, beslissingen of handelingen veranderen. Zelfs de geuren die we ruiken hebben hier invloed op.

Op dit moment zullen we door de huidige situatie met het coronavirus menselijker zijn en zullen onze emoties de besluitvorming veel meer dan voorheen domineren. Voor de meesten van ons is het belangrijk om mens te blijven, want we zijn allemaal omringd door een aantal technologieën in de vorm van machines of allerlei apparaten. Dus als we de sociale verantwoordelijkheid in een persoon willen wekken, dan kunnen we deze truc met de ogen spelen. En ja, het gaat niet alleen om het opbouwen van vertrouwen, ik zou zeggen dat dit een kleine manipulatie is, maar met behulp hiervan kunnen we mensen ervan overtuigen ergens in te geloven. Op die manier kunnen we, in plaats van zonder veel gevoel mooie plaatjes te posten, elke afbeelding die we gebruiken doordenken en aanpassen aan onze behoeften.

4) Halo-effect

De Nielse-Norman-groep definieert het “halo-effect” als een cognitieve vervorming wanneer een eigenschap van een persoon of object wordt gebruikt om een ​​algemeen oordeel over dat object te vellen. Dit gaat samen met het nemen van snelle beslissingen. Het halo-effect werkt zowel in positieve als in negatieve richtingen:

  • Als je van een bepaald aspect houdt, heb je een positieve aanleg voor het hele object als geheel.
  • Als je een bepaald aspect niet leuk vindt, heb je een negatieve aanleg voor het hele object.
  • Als gebruikers enig aspect van de website leuk vinden, zullen ze het in de toekomst waarschijnlijk beter beoordelen.

Dit is hoe bedrijven het Halo-effect proberen te gebruiken:

  • – Toont recensies van beroemde mensen
  • – Plaats foto’s van mooie mensen
  • – Noem bekende bedrijven
  • – Creëer een hoogwaardig en mooi ontwerp

De schoonheid van een site is natuurlijk niet altijd hetzelfde als het gebruiksgemak. Maar het evalueren van schoonheid is vaak veel eenvoudiger dan het evalueren van het gebruiksgemak van uw site. Google deed een paar jaar geleden onderzoek en ontdekte dat gebruikers visueel eenvoudige websites veel aantrekkelijker zullen zien dan hun visueel geladen concurrenten.

Bovendien ontdekten de onderzoekers dat het een fractie van een seconde (1 / 50-1 / 20 van een seconde) duurt voordat respondenten beslissen of een site ‘mooi’ of ‘lelijk’ is, met andere woorden: ze kunnen het in een oogwenk beoordelen. Dus, zoals we kunnen zien, hebben we niet veel tijd om een ​​eerste indruk te maken, maar dit is precies wat mensen zal helpen bij je te blijven vanaf de eerste blik op de site.

5) Sjablonen

Het Google-voorbeeld dat ik eerder noemde, toonde aan dat mensen sites niet alleen beoordelen op visuele eenvoud, maar ook op basis van hun eigen stereotypen. Ze hielden vaak van sites met markeringen die specifiek zijn voor hun type en categorie. De herhaalde ervaring lijkt vertrouwd en daarom gemakkelijker waar te nemen.

Cognitief gemak en snelheid van visuele verwerking kunnen een belangrijke rol spelen bij de herkenning van de lay-out en daardoor de menselijke stress verminderen. Er kan en moet natuurlijk worden geëxperimenteerd met lay-outs, maar als we ons nieuwe product niet willen riskeren, is het veel beter om bekende sjablonen te gebruiken. Deze truc is natuurlijk maar een druppel in de emmer en er is nog veel te overwegen in de ontwerpfase. Als we deze psychologische tips echter onthouden en toepassen op ons project, zullen mensen ons product als gebruiksvriendelijker ervaren zonder zelfs maar de principes erachter te beseffen.

En nog belangrijker: tijdens een crisis vereist deze aanpak een minimaal budget en minimale inspanning.

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website maken prijs

web developer

https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html