Seniorplein
Image default
Hobby en vrije tijd

Zijn plantaardige eiwitten eigenlijk gezonder?

Let jij op wat je dagelijks aan voedingsstoffen eet, zoals bijvoorbeeld eiwitten? Het is algemeen bekend dat gevarieerd eten noodzakelijk is om een goede balans te hebben van de juiste vitamines, mineralen en eiwitten. Veel van deze voedingsstoffen haal je uit groente, vlees en zuivelproducten. Als je vegetarisch of veganistisch bent loop je kans om van bepaalde stoffen een tekort op te lopen. Zijn er alternatieven om toch een gebalanceerd en verantwoord dieet te hebben, ook als je geen dierlijke producten wilt of kunt eten?

Wat is de functie van eiwitten?

Eiwitten spelen een belangrijke rol in het menselijk lichaam. Ze zorgen voor sterke botten en voor de groei van de spieren. Dat is niet alleen belangrijk voor mensen die sporten, maar ook bijvoorbeeld voor ouderen, of mensen die aan het herstellen zijn van een operatie. Je spieren zijn constant in beweging en hebben daarvoor ook voeding nodig. Als je niet voldoende eiwitten eet, kun je dit proces vertragen. En dat merk je bijvoorbeeld doordat je last krijgt van je spieren. Of dat je spieren zich na een inspanning niet snel herstellen. De hoeveelheid die je gemiddeld per dag nodig hebt is 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Natuurlijk kan dat verschillen als je fanatiek sport, of in andere specifieke situaties.

Waar zitten eiwitten in?

Je kunt onderscheid maken tussen dierlijke eiwitten en plantaardig eiwit. Eigenlijk is het verschil heel simpel. Dierlijke eiwitten komen voor in vlees, vis en zuivel. Plantaardig eiwit haal je uit alles wat in de aarde groeit. En daarvan is best veel verkrijgbaar, want waarom zou je kiezen voor een dierlijke variant als je ook kunt kiezen uit verschillende planten die plantaardig eiwit bij zich dragen? Ook als je geen veganist bent is het een goede optie om je voeding af te wisselen met wat minder dierlijke producten en te kiezen voor de plantaardige varianten. Maak dus eens een maaltijd waar de volgende producten inzitten:

  • Bonen. Hierbij hebben we het niet alleen over sperziebonen, maar ook over bruine bonen, kidneybonen of tuinbonen. Bonen bevatten van naturen veel eiwit en zijn een grote leverancier van plantaardig eiwit;
  • Noten. Ook noten hebben veel plantaardig eiwit. Denk bijvoorbeeld aan pinda’s, die daarnaast ook nog Omega-3 bevatten. Noten en zaden kun je niet alleen door het eten mengen, maar je kunt het ook als snack eten als je trek hebt in iets lekkers;
  • Verschillende soorten groenten. Broccoli staat bekend als bron van plantaardig eiwit, net als spinazie en boerenkool.

Is plantaardig eiwit een goed alternatief voor dierlijk eiwit?

Bij een gevarieerd dieet is er geen reden om de dierlijke eiwitten te laten staan en daarvoor in de plaats te kiezen voor plantaardig eiwit. Je eet namelijk producten die niet alleen plantaardig eiwit bevatten, maar daarnaast ook nog eens vitaminerijk zijn, of de juiste mineralen bevatten. Je haalt voldoende uit de voeding om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te voldoen. Twijfel je of je met een veganistische leefstijl voldoende eiwit binnenkrijgt? Je kunt eventueel een voedingssupplement nemen dat ook samengesteld is uit plantaardige eiwit. Deze voedingssupplementen bevatten dan bijvoorbeeld sojabonen. Hiermee houd je zeker je eiwit op peil, ook als je veganist bent.

 

Gerelateerde artikelen

Gezellig de waterpijp roken

Bruto of netto winnen bij de loterij

Speeddating-belgie.be: Speeddaten in Antwerpen, Leuven, Hasselt!